Franska Allures Yachting är välkända världen över för sina långfärdssegelbåtar byggda i aluminium. Ett material som är väl beprövat och används i många olika sammanhang, där både precision och hållfasthet är viktigt t.ex. för sofistikerade konstruktioner, flygplan, fordon och fartyg. Fartyg till kustbevakning, fiske, färjor och specialfartyg byggs numera ofta i aluminium.
Segelbåtarna från Allures Yachting är utrustade med centerbord, som också kan kallas lyftköl. Den grundläggande idén med en segelbåt i aluminium och med lyftköl kan sammanfattas så här: Ett skrov i aluminium tål hårda tag och det ger stor säkerhet. Aluminium suger inte vatten, så båten kan ligga i sjön hela året och påverkas inte av is och kyla. Aluminium bildar själv på ytan ett skyddande oxidskikt, vilket leder till litet underhåll. Lyftkölen ger flexibelt djupgående, trim-möjligheter under segling och minskad risk för skador vid ev. grundstötning. Den här kombinationen är alldeles utmärkt för tur- och långfärdssegling och speciellt för segling i nordliga och arktiska farvatten.
Allures 40, NYCTALA sjösattes 2008, vid varvet i Cherbourg i Frankrike. Förste ägaren var schweizare som ägde båten i fem år. Nuvarande ägare köpte NYCTALA från Allures-varvet på våren 2013 och seglade hem båten till Sverige.
Därefter har de mestadels seglat utmed svenska västkusten och danska farvatten. Under vintrarna har båten legat i sjön med undantag av en vinter, när båten var upptagen på land. Efter vinterförvaring i sjön har båten varje vår lyfts på land för service, byte av offeranoder, byte av olja i motordrevet, fett i propellern och bottenmålning.
Rullsystem på de båda förstagen ger flexibel segelföring, som tryggt och säkert kan rullas ut och in från sittbrunnen. Rull-gennaker eller spinnaker kan sättas för bra drag vid lätt undanvind. Det ger både rolig och aktiv segling.
Inredningen är byggd i amerikanskt körsbärsträ som ger ett klassiskt och mycket ombonat intryck. Två saker är speciella i planlösningen. Navigationsbordet har sits på båda sidor. Det gör att man kan sitta vänd i färdriktningen eller vänd akterut och får då bra ögonkontakt med sittbrunnen.
Midskepps mellan navigationsbordet och pentryt är ett smalt skåp, som ger mycket gott stöd bakom ryggen vid arbete i pentryt och över huvud taget vid förflyttning i salongen under segling.
Det är också en finess vid stb-luckan i sittbrunnen ner till det stora stuvfacket. Under luckan är det en plexiglasruta, så att luckan kan hållas öppen för att få ner ljus i stuven utan att regn- och stänkvatten kommer ner.
Av beskrivningen ovan och utrustningslistan framgår tydligt att NYCTALA är välplanerad och förberedd för kust- och havssegling och mycket lämplig för skandinaviska och nordliga farvatten. Båten har sköts och underhållits på ett bra sätt genom alla år och är därför i mycket bra skick.
Fredrik Sundberg
Berthon Scandinavia
Tel: +46 70822 02 09
E-Mail: fredrik.sundberg@berthonscandinavia.se