Bavaria Yachtbau i Tyskland (Bavaria Yachts) är ett bland de mest kända båtföretagen i världen, som bygger både motor- och segelbåtar. Det startade i slutet av 70-talet och blev snabbt välkänt för storskalig serietillverkning av båtar.
Bavaria Cruiser 40 ritades av det välkända yacht design-företaget J&J Design, som har designat över 350 båtmodeller för ett 60-tal olika båtbyggare i 28 länder. J&J Design har lyckats kombinera maximal volym, där det behövs som bäst ombord, med skrovlinjer som ger stabilitet och seglingsprestanda. Sittbrunnen är lite längre än tidigare modeller och i akterspegeln finns en stor lucka, som kan fällas ut och bilda en badplattform.
Modellen byggdes 2007 till 2010 och under denna tid var båtbyggarna på Bavaria mycket inspirerade och imponerade av båtarna som byggdes på de svenska Orustvarven. Träinredningarna blev därför mycket välbyggda och design och utförande ger ett harmoniskt och marint intryck.
Skrovets linjer tillsammans med de karaktäristiska ovala ljusventilerna i skrovsidor och sargar ger samma harmoniska intryck som inredningen.
Bavaria Cruiser 40, KRISTINA, är lätthanterlig med rullstorsegel och rullgenua. Bogpropeller ger säkra hamnmanövrar. KRISTINA har, förutom salong med pentry och navigationsbord, tre dubbelhytter och två toaletter med dusch.
Nuvarande ägare köpte KRISTINA 2010 med charteravtal tillsammans med charterbolaget Kiriacoulis i Aten. De första två sommar-säsongerna var båten i charterverksamhet men redan hösten 2011 övertog ägarna båten och KRISTINA blev helt privat och baserades i Poros.
Under 2015 seglades båten till Sverige och Göteborg av PYD (Professional Yacht Deliveries). Ägarna seglade därefter till ostkusten och båten vinterförvarades och servades på varv i Oskarshamn.
Efter tre år, med seglingar i Östersjön, togs båten tillbaka till Grekland/ Poros under 2018. Ägarna seglade till Neustadt i Tyskland, satte båten på en lastbil till Koper i Slovenien och seglade därifrån till Poros och sedan dess har båten varit baserad där.
Båten har alltid vinterförvarats på land och vid två tillfällen har den avmastats.
Av den tekniska beskrivningen framgår att båten har fått regelbunden service och många uppgraderingar.
Vid en hamnmanöver 2016 kom båten med aktern in över ett grunt område vilket resulterade i skada på roder och propeller. Grundstötningen ledde till ett försäkringsärende och reparation omfattade byte av roder och propeller och genomfördes under hösten samma år. I samband med vinterservicen året därpå byttes propelleraxeln, axellagring och tätning. Dessa åtgärder utfördes under den tid båten var i Sverige.
Bo Lennström
Berthon Scandinavia
Tel: +46 70 169 23 98
E-Mail: bo.lennstrom@berthonscandinavia.se