ZIROCCO har efter omfattande renovering 2012 – 2017 och genom åren underhållits mycket noga och löpande uppgraderats till hög standard. Som exempel på detta har nu under våren 2025 teakdäcket slipats och behandlats med Boracol och nya TruDesign underhållsfria skrovgenomföringar monterats samt friborden är nypolerade och vaxade och botten har fått 2 lager ny bottenfärg.
Kombinationen av skrovets styrka, vridstyvhet, stabilitet och seglingsegenskaper och den välgenomtänkta utrustningen gör ZIROCCO till en långfärdsseglare i sin egen klass.
Båten är ritad av Göran Dahlström som är känd för att designa segelbåtar med mycket bra kryssegenskaper. Segelplanet är noga beräknat till båtens längd, bredd och deplacement och därför är riggen beräknad med storsegel på 44 kvm och kryssfock på 45 kvm. Det resulterar i mycket bra höjdtagningsförmåga på kryssbogar och samtidigt vara lätthanterligt för ensamseglaren eller liten besättning.
I tillägg är båten utrustad med både Code Zero och spinnaker för undanvindssegling.
Göran Dahlström är också känd för vara mycket noga med att material och utförande i varje detalj skall passa för ändamålet med båten. Han har skrivit en bok om sina olika båtkonstruktioner och 43:an är beskriven i detalj med skisser, beräkningar och målsättning för att få ett smäckert, stark och styvt skrov. Han framhåller att Rhapsody 43 skall motsvara förväntningarna hos den som uppskattar ’riktig’ segling.
På hans varv i Karlshamn i södra Sverige byggdes det under 80- och början av 90-talet segelbåtar av olika storlek, men 43:an byggdes endast i 4 exemplar och ZIROCCO är den 3:e båten. Båtarna byggdes på beställning, så planlösning och utrustning kan variera.
ZIROCCO har en för- och en akterhytt, både med dubbelkoj och var sin toalett. Förliga hytten har också en överkoj och det finns extra dyna att lägga till babords soffa i salongen, så att det kan bli en extra koj. Det ger totalt 6 kojer ombord.
Två nedgångar från däck? Ja, på den låga överbyggnaden finns det en liten sittbrunn strax akter om midskepps med nedgång direkt till navigationsbordet och salongen. Den huvudsakliga sittbrunnen med ratt, motorreglage, bord och sittbänkar och stor sprayhood är placerad längst akter. Det är mycket vanligt på båtar av den här typen men en viktig sak skiljer ZIROCCO från de flesta andra. Här finns det en nedgång också från akterliga sittbrunnen direkt ner till akterhytten. Det blir mycket både säkrare och torrare för besättningen att kunna komma upp och ner från den huvudsakliga sittbrunnen utan att behöva gå upp på däck.
Den nuvarande ägaren köpte båten 2011 och planerade bl.a. för Atlantsegling. Därför fick båten under åren 2012-2017 en omfattande genomgång och uppgradering till modern standard av utrustning ombord. (se ”Key Facts” för de största uppgraderingarna)
Därefter seglade de ARC 2018 och seglade under de följande två åren i Karibien och USA:s ostkust. Pandemin gjorde att de seglade tillbaka till Europa 2020 och har sedan dess seglat i Medelhavet.
ZIROCCO är 34 år och det är ovanligt att en båt med den ålder är så uppgraderad till modern standard och så väl underhållen att den går att jämföra med en båt som bara är kanske 7-8 år.
Baserat på en sammanvägning av alla dessa faktorer med den omfattande och välgenomtänkta utrustningen, så är vår bedömning att ZIROCCO är i utomordentligt gott skick.

Bo Lennström
Berthon Scandinavia
Tel: +46 70 169 23 98
E-Mail: bo.lennstrom@berthonscandinavia.se