Mäklarens kommentarer

En långfärdsseglare i sin egen klass

Rhapsody 43, Royal är speciellt designad, beräknad och byggd för att segla på de stora haven. Av den tekniska beskrivningen framgår skrovets styrka, vridstyvhet, stabilitet och seglingsegenskaper.

Båten är ritad av Göran Dahlström som är känd för att designa segelbåtar med mycket bra kryssegenskaper. Segelplanet är noga beräknat till båtens längd, bredd och deplacement och därför är riggen beräknad med storsegel på 44 kvm och kryssfock på 45 kvm. Det resulterar i mycket bra höjdtagningsförmåga på kryssbogar och samtidigt vara lätthanterligt för ensamseglaren eller liten besättning.
I tillägg är båten utrustad med både Code Zero och spinnaker för undanvindssegling.

Göran Dahlström är också känd för vara mycket noga med att material och utförande i varje detalj skall passa för ändamålet med båten. Han har skrivit en bok om sina olika båtkonstruktioner och 43:an är beskriven i detalj med skisser, beräkningar och målsättning för att få ett smäckert, stark och styvt skrov. Han framhåller att Rhapsody 43 skall motsvara förväntningarna hos den som uppskattar ’riktig’ segling.

På hans varv i Karlshamn i södra Sverige byggdes det under 80- och början av 90-talet segelbåtar av olika storlek, men 43:an byggdes endast i 4 exemplar och ZIROCCO är den 3:e båten. Båtarna byggdes på beställning, så planlösning och utrustning kan variera.

ZIROCCO har en för- och en akterhytt, både med dubbelkoj och var sin toalett. Förliga hytten har också en överkoj och det finns extra dyna att lägga till babords soffa i salongen, så att det kan bli en extra koj. Det ger totalt 6 kojer ombord.
Två nedgångar från däck? Ja, på den låga överbyggnaden finns det en liten sittbrunn strax akter om midskepps med nedgång direkt till navigationsbordet och salongen. Den huvudsakliga sittbrunnen med ratt, motorreglage, bord och sittbänkar och stor sprayhood är placerad längst akter. Det är mycket vanligt på båtar av den här typen men en viktig sak skiljer ZIROCCO från de flesta andra. Här finns det en nedgång också från akterliga sittbrunnen direkt ner till akterhytten. Det blir mycket både säkrare och torrare för besättningen att kunna komma upp och ner från den huvudsakliga sittbrunnen utan att behöva gå upp på däck.

Den nuvarande ägaren köpte båten 2011 och planerade bl.a. för Atlantsegling. Därför fick båten under åren 2012-2017 en omfattande genomgång och uppgradering till modern standard av utrustning ombord. (se ”Key Facts” för de största uppgraderingarna)
Därefter seglade de ARC 2018 och seglade under de följande två åren i Karibien och USA:s ostkust. Pandemin gjorde att de seglade tillbaka till Europa 2020 och har sedan dess seglat i Medelhavet.

ZIROCCO är 34 år och det är ovanligt att en båt med den ålder är så uppgraderad till modern standard och så väl underhållen att den går att jämföra med en båt som bara är kanske 7-8 år.
Baserat på en sammanvägning av alla dessa faktorer med den omfattande och välgenomtänkta utrustningen, så är vår bedömning att ZIROCCO är i utomordentligt gott skick.

Key Facts

  • Klassisk solid byggd långfärdsseglare med utmärkta seglingsegenskaper.
  • Royal-versionen med blyköl, hydraulsystem, mattlackerad teak-inredning.
  • Uppgraderad till modern standard (2012-2017).
  • Epoxibehandlad, 5 lager (2017).
  • Aktre och förlig hytt, båda med dubbelkoj och separat toalett. Totalt 6 kojer inklusive extra koj i förliga hytten och salongen.
  • Två nedgångar från däck, en direkt från sittbrunnen.
  • Stående rigg har bytts till Dyform (2017) och professionellt kontrollerad (2023).
  • Alla fall i Dynema (2017).
  • Fullatte-storsegel och fock, tri-radial Hydranet (2013), Code Zero (2018), Kutterfock (2019).
  • ’Single line’ revningssystem för storseglet, manövrerad från sittbrunnen.
  • Motor, Volvo Penta D2-55 (2017) och efter en grundlig servicegenomgång (2023) som i nyskick.
  • Propelleraxel och 4-bladig propeller (2017).
  • Elsystem uppgraderat med olika delar från (2014 till 2020).
  • B&G elektronik genomgående.
  • Hydraulsystem för ankarspel och 2 x vinschar.
  • Hydraulsystem spolat och ny hydraulolja (2024).
  • Teakdäck i gott skick, renoverat med ny nåtning (2021).
  • Värmesystem, Wallas 40 Dt 4000 W (2015).
  • Jolle, AB Lammina 9 UL Hypalon med aluminiumbotten, för 4 personer (2020).
  • Utombordsmotor, Yamaha F6, fyrtaktsmotor, 6 hk (2017).
  • Uppdaterad bra uppsättning av säkerhetsutrustning.
  • Litiumbatteri (servicebatteri), 24V/200Ah, laddas upp till 100A.

Ägarens kommentarer

År 2010 hade våra barn vuxit upp och vi bestämde oss för att leta efter en offshore cruiser som vi länge hade drömt om. På 1980-talet hade vi seglat större delen av Sveriges östkust och Stockholms skärgård i vår A22 (22 kvm) och nu ville vi ge oss ut på en längre segling.

Vi älskade den klassiska offshore-stilen från 80- och 90-talet och började leta efter en sådan yacht att bygga om för shorthand-segling över haven. Efter att ha seglat en A22 i många år ville vi ha en yacht med utmärkta seglingsegenskaper som också var lämplig för havet.

År 2011 hittade vi den perfekta yachten för våra planer, en Rhapsody 43 sjösatt 1990. Rhapsody Yachts med Göran Dahlström hade ett gediget rykte för att bygga segelbåtar med utmärkta seglingsegenskaper. Vi gjorde en omfattande undersökning av yachten och fann att skrov, rigg och interiör var av hög kvalitet, men att den mesta utrustningen var föråldrad.

Vi bestämde oss för att köpa yachten och gjorde en femårsplan för att renovera och uppdatera den för våra planer att lämna Sverige och segla söderut. Vi var på väg att minska vår konsultverksamhet och hade tid att ägna åt en renovering.

Under de följande åren seglade vi mycket i Östersjön på somrarna och på vintrarna arbetade vi på yachten. Vi renoverade teakdäcket, toalettsystem, hydraulsystem, gasolsystem och mer. Vi investerade i nya segel, ny däcksutrustning, ny motor, ny B&G-elektronik, lade till en aktre nedgång och mycket mer som finns i specifikationen.

År 2017 sålde vi vårt hus och påbörjade äntligen vår längre segling. Vi tillbringade ett år med att segla ner till Portugal och segla i östra Medelhavet. 2018 deltog vi i ARC för en transatlantisk överfart via Gran Canaria och Kap Verde. Vi tillbringade två år med att segla i Karibien, Bahamas och USAs östkust.

År 2020 seglade vi i Karibien ner till Trinidad för att lämna båten under orkansäsongen när Covid började stänga ner världen. Vi blev fast på Antigua när alla länder i Karibien stängde sina gränser. Efter 3 månader gav vi upp och bestämde oss för att segla hem till Europa och gick med i ‘OCC Atlantic Crossing West to East’ Facebook-gruppen. Ungefär 300 yachter migrerade samtidigt hem till sina länder från Karibien till Europa i maj/juni och delade positioner på Facebook.

Vi har upplevt många äventyr under våra seglingsår. De mest minnesvärda är all underbar segling i Karibien och Bahamas, en åskstorm utanför Georgia i USA, hård-vädersegling från Azorerna till Lagos i Portugal, möten med många intressanta människor och mycket mer.

Yachten har uppfyllt våra krav som en säker och bra segelbåt i alla förhållanden, särskilt bra på kryss. Hon är lätt att hantera av en besättning på två eller till och med ensamsegling. Den väl skyddade sittbrunnen med sprayhood och nedgång direkt till akterhytten gör henne mycket säker i hårt väder. Det enkla revsystemet och kontrollinor dragna till sittbrunnen betyder att vi aldrig behöver lämna sittbrunnen i dåligt väder.

Det skadar inte heller att vi ofta får kommentarer i marinor att hon är en snygg yacht.

Tyvärr blir vi äldre och måste ge upp ägandet av vår egen yacht. Vi säljer henne motvilligt och kommer att sakna henne mycket, men nu är det dags att lämna över henne till en ny ägare.


Information
  1. Tillverkare: Rhapsody Yachts
  2. Båtmodell: Rhapsody 43 Royal
  3. Båtnamn: ZIROCCO
  4. Designer: Göran Dahlström
  5. Tillverkad: 1990
  6. Längd: 43’ / 13.1m
  7. LWL: 34’1” / 10.4m
  8. Bredd: 11’10” / 3.6m
  9. Min djup / Max djup: 8’10” / 2.7m
  10. Deplacement: 13,500kg / 29,762lb
  11. Kojer: 6 kojplatser i 2 kabiner / 2 toalett(er)
  12. Motor: 1 Volvo Penta D2-55 (55hp) Diesel
  13. Plats: Portugal
  14. Pris: SEK1,595,000
Kontaktuppgifter
bosse-2020-bw, Berthon Brokerage

Bo Lennström
Berthon Scandinavia
Tel: +46 70 169 23 98
E-Mail: bo.lennstrom@berthonscandinavia.se



Top

Search BerthonScandinavia.se