Sparkman & Stephens #1767 från 1965 är en vacker, trygg och snabbseglande båt som tar dig genom de flesta väder. Den har full ståhöjd och är tillräckligt bekväm och rymlig för en mindre familj.

På utsidan och insidan liknar hon en klassisk trä-yacht då hon är fylld med vackra detaljer gjorda i mahogny och Oregon Pine, för att inte tala om det fina teakdäcket. Men i själva verket så är GRY en plastbåt byggd av glasfiber. Genom sitt skrov och däckkonstruktion i plast så blev det här en tät, stark och underhållsfri grundkonstruktion men med alla fina karakteristika från en träbåt. På den tiden då GRY byggdes så var GRP ett relativt nytt material inom båtindustrin och varven var frikostiga med glasfibern när dom laminerade skroven. Resultaten blev ofta starka och tunga konstruktioner som i många fall överlever generationer.

Undertill så är GRY långkölad med stort lateralplan och ett roder fäst på kölen. Kombinationen är fortfarande uppskattat bland långseglare, då konstruktionen är pålitlig och robust och gör båten kursstabil och den får en mjuk gång genom sjön.

Hennes robusta design återspeglas också genom hennes stora vikt på 8.5ton, där 4.3ton återfinns bara i kölen. Det gör att S&S 40 #1767 har ett relativt högt rätande moment, då relationen mellan segelplanet och kölvikten är fördelaktigt utifrån stabilitet. Båtar som ritades av Sparkman & Stephens under denna tid är också kända för sina fina kryssegenskaper, framför allt när det kommer till hårdvind.

GRY byggdes 1965 på båtvarvet Teksoglass in Hämeenlinna, Finland. Hon blev det 2:a skrovet av totalt 10 som byggdes. Modellen ritades av Olin Stephens och designen och måtten var anpassade efter den brittiska R.O.R.C.-regeln.

Den som beställde just denna båt hette Åke Lindqvist. Han var då ansvarig besiktningsman på Lloyds. Utifrån vad man kan läsa så var han också en av de drivande krafterna bakom framtagandet av hela båtmodellen. Åke själv ska ha varit en aktiv havskappseglare och hade bra kontakt med Sparkman & Stephens. Han hade också likt Olin Stephens, en god kunskap kring skrovkonstruktion och tillsammans kunde dom analysera och ta fram de mest fördelaktiga måtten för regeln. Därigenom kunna dom skapa en för tiden välseglande båt med så lågt handikapp som möjligt.

Några år senare, 1967, så startade Nautor sin produktion av Swanbåtar. Sparkman & Stephens blev också designern av den första modellen, Swan 36an och senare också Swan 40an. Båda dessa modeller delar flera av sina egenskaper och design med just Sparkman & Stephens 40an, förutom att dessa Swanar fick ett delat lateralplan.

GRY hette till en början EVA II men har under åren också haft namn som SCHALU och SPARK. Hon har ägts av både kända OS-seglare, en Whitbread-seglare och en svensk skådespelare. Alla har dom haft sin kärleksrelation till GRY.

Under åren 1989–1996 som genomgick GRY stora renoveringar både på utsidan och interiört. Hon fick bland annat nytt teakdäck och all träinredning byttes ut. Hon fick också en ny högre mast från Seldén.

De senaste tre åren så har hon genomgått en stor uppgradering och modernisering. Nuvarande ägare har investerat över 1.2miljoner för att göra henne vacker likt sina unga dagars glans men också anpassad till den nya världen, 2023. Allt från båtens olika instrument till ny motor och renoverat skrov till stående rigg och segel, allt är nytt och lite till.

GRY har fått en modern el-motor från GSM Electric vilket gör henne redo för en utsläppsfri värld. Det finns också plats på däck för ytterligare och effektivare solpaneler.

GRY har en säker och bekväm sittbrunn som närmast kan liknas vid en center-cockpit och som rymmer upp till 6 personer. Här finns en ny Raymarine plotter som är monterad vid styr-piedestalen och nya instrument är monterade runt ratten och ovan nedgångsluckan. Hon är enkel att hantera själv och båten seglar bra i de allra flesta väder. Under däck finner man gasspis med två brännare och ugn. Här finns också en djupare diskho med varm- och kallvatten samt kylbox och diskbänk. I pentryt finns det också gott om förvaring. På styrbordssidan finner man navigationsbordet med huvudinstrumentpanel och gott om utrymme för ytterligare installationer. Precis bakom den, återfinns en rymlig stickkoj. Föröver, i mitten av båten, ligger salongen med ett stort fällbart matbord. Här finns två soffor som snabbt kan omvandlas till rymliga kojer om ryggstödet lyfts bort. Framför salongen finns båtens toalett, en mindre korridor med två garderober samt förpik med plats för två personer. I förpiken finns också gott om förvaringsutrymme.

GRY måste ses och upplevas med egna ögon. En båt för den riktiga seglaren som uppskattar både prestanda och vackra linjer.

Ägarens Kommentar

Vi såg en liten juvel i GRY, en båt med en välbyggd och stabil grund, men som behövde lite extra omsorg och kärlek. Båten har varit som en förälskelse nu under fyra års tid och vi är så stolta över att få se resultatet som vi och alla hantverkare tillsammans har åstadkommit. Alla i det här projektet som har hjälpt till att renovera GRY, har get all sin kärlek, omsorg och yttersta expertis.

Den nya ägaren kommer få en båt som är både vacker, seglar som en dröm och attraherar runtomkring henne.

Exempel på uppgraderingar och renoveringar gjorda under 2020-2023

  • Ny elmotor (Greenstar E20).
  • Ny 10,5kW batteribank i lithium.
  • Ny stående rigg.
  • Nytt storsegel, Genua, Code och Spinnaker.
  • Ny Gelcoat på friborden.
  • Ny Autopilot.
  • Nytt elektriskt ankarspel.
  • Nya vind, log och fartinstrument.
  • Ny 220-laddare.
  • Ny plotter.
  • Nytt mantåg.
  • Nya portlights och skylights.
  • Ny sprayhood med heltäckande sittbrunnstält.
  • Omnåtat och slipat teak däck.
  • Ny löpande rigg i Dyneema (2010).
  • Nya kuddar, madrasser och överdrag.
  • Ny toalett, septitank and toa-slangar.
  • Om-målad undervattenskropp.
  • Bogpropeller (2014).

Information
  1. Yachtbyggare: Teksoglass, Finland
  2. Båtmodell: Sparkman & Stephens 40 #1767
  3. Tillverkad: 1965
  4. Längd: 12.20 (m)
  5. Bredd: 3.05 (m)
  6. Djup: 2 (m)
Kontaktuppgifter
kim-silfving-23, Berthon Brokerage

Kim Silfving
Berthon Scandinavia
Tel: +46 739 960 849
E-Mail: kim.silfving@berthonscandinavia.se

Your Local Broker, Internationally

Berthon UK
(Lymington, Hampshire - UK)

Sue Grant
sue.grant@berthon.co.uk
0044 (0)1590 679 222

Berthon France
(Mandelieu La Napoule, France)

Bruno Kairet
bruno.kairet@berthonfrance.fr
0033 (0)4 93 63 66 80

Berthon Scandinavia
(Henån, Sweden)

Magnus Kullberg
magnus.kullberg@berthonscandinavia.se
0046 304 694 000

Berthon Spain
(Palma de Mallorca, Spain)

Simon Turner
simon.turner@berthonspain.com
0034 639 701 234

Berthon USA
(Rhode Island, USA)

Jennifer Stewart
jennifer.stewart@berthonusa.com
001 401 846 8404


Top

Search BerthonScandinavia.se