Mälar 30 är en klassisk svensk mälarbåt som kombinerar vackra linjer med fantastiska seglingsegenskaper. Den första M30 byggdes 1933 och sedan dess har omkring 130 byggts, varav 90 i trä 40 i glasfiber. Dom flesta av alla dessa båtar seglar än idag. Båtmodellen designades ursprungligen av den erkända båtkonstruktören Lage Eklund och skulle bli en kombinerad cruiser och kappseglingsbåt. Mottot var dels att skapa en mindre yacht med vackra linjer, dels en som skulle vara lätt att hantera och segla på få personer. Under årens lopp har M30 vuxit som klass och lockar idag seglingsentusiaster främst i Norden, men även i Tyskland, Nederländerna och USA.
VIRELAY, som har segelnummer 118, är byggd i glasfiber av LG Birgersson i Kungsör 1976. År 1990 genomgick hon en omfattande renovering på Schelins båtvarv där hon fick en ny sittbrunn och överbyggnad i massiv mahogny, något som ytterligare lyfte hennes elegans. Tio år senare lät man en möbelsnickare bygga hela inredningen i mahogny och 2018 avslutade man en större restaurering och lackering av glasfiberskrovet och undervattenskroppen. För två år sedan uppgraderade man sittbrunnen ytterligare då man lät bygga en ny handgjord skotbänk i mahogny för att förbättra åtkomsten och tillgängligheten i sittbrunnen. I samband med det så fick hon ett rostfritt beslag i stäven och alla dynor samt alla överdrag byttes ut. Resultatet av alla dessa uppgraderingar är nu en segelbåt som inte bara ser imponerande ut, utan också presterar på högsta nivå.
Oavsett om du kappseglar eller önskar glida fram mellan kobbar och skär så kommer denna båt vara en dröm att segla. Hennes långa, slanka skrov ger henne en stabil och balanserad gång och en konstant närhet till vattnet och elementen.
På kappseglingsbanan är hon så pass lätthanterlig att mer fokus kan läggas på taktik och trim än ”boat handling” och i skärgården blir hon en vacker och smidig daycruiser för 2-4 personer med möjlighet till övernattning.Till skillnad från sina systrar har VIRELAY en inombordsmotor, vilket avsevärt förbättrar manövrering i trånga situationer och hamnar jämfört med en utombordsmotor. Under tävlingar kan inombordsmotorn enkelt lyftas ur tack vare en smart design.
VIRELAY är helt kappseglingsutrustad och tydligt visat på sin förmåga i de svenska M30-mästerskapen flera gånger, med två stycken topp-3-placeringar.
Mälar 30-klassen fortsätter att blomstra i Sverige och lockar årligen runt 20 båtar till klubbregattor och mästerskap. Tack vare klassens entypsregel så hålls alla båtarna i skick men det skapar också förutsättningar för en rättvis och ärlig kappsegling på lika villkor. VIRELAY har även ett mätbrev för SK30, vilket gör att hon kan tävla som skärgårdskryssare också. Därigenom finns alla möjligheter till en fullspäckad kappseglingssäsong.
När du köper en Mälar 30/SK30 köper du inte bara en båt; det är mer en livsstil. Gemenskapen i förbundets är stark och om man så önskar erbjuds ett stöttande nätverk med likasinnade entusiaster som gärna delar sina erfarenheter och kompetenser.
VIRELAY kombinerar historia, prestanda och elegans, och hon är ett bevis på svensk båtbyggarkonst och hon fångar uppmärksamhet var hon än seglar.
VIRELAY har fått sitt namn efter en fransk medeltida melodi och hon har gett vår familj många lyckliga stunder genom åren.
Vi har seglat henne tillsammans med familj och vänner och skapat underbara och oförglömliga minnen på vattnet. Vi har också kappseglat henne på SM tillsammans med en av hennes ursprungliga ägare.
När hon inte klyver genom vågorna, pryder VIRELAY vår brygga likt ett smycke under sommaren. En vacker syn och en källa till stolthet för oss.
Kim Silfving
Berthon Scandinavia
Tel: +46 739 960 849
E-Mail: kim.silfving@berthonscandinavia.se