Minor Offshore 34 WR är tillverkad av Sarins Båtar i Finland. Med fler än 2000 producerade båtar byttes 2014 namnet Minor ut till det idag mer kända Sargo. Modellen lanserades 2001 och blev snabbt en populär modell bland fritidsskeppare och modellen har även använts av polisen. Minor Offshore 34 WR är ett off-road fordon anpassat för havet med pilot house och walkaround som inte backar för dåligt väder och tuff sjö. Tillsammans med Botnia Targa har dom finska tillverkarna skapat en egen klass för dessa säkra äventyrsbåtar.
Layouten erbjuder två kabiner fördelat på en förpik och en akterkabin. Owner’s cabin i fören har en V-formad dubbelkoj och även en längsgående singel koj. I fören finns även en rymlig och ljus toalett med dusch. Den aktre kabinen med ingång från sittbrunnen, och åtkomst från salongen, har en rymlig längsgående koj på styrbordssidan och en tvärgående enkelkoj. Akterkabinen fungerar även utmärkt som extra förvaringsutrymme om inte de andra stora stuvfacken räcker till. Det bästa med båten är så klart det rymliga pilothuset med ingång via skjutdörrar på båda sidor och en stor taklucka. I akterkant av styrhytten finns salongen med en rymlig soffa och hel stång för bordet. Vid styrposition finns framåtvända bekväma stolar och en oslagbar utsikt genom dom fasta fönstren, självklart kan du justera stol och ratt efter din egen körställning. På babord sida finns ett litet men praktiskt pentry med dieseldriven häll, mikrovågsugn och kylskåp. Det finns gott om förvaringsmöjligheter, god ventilation och naturligt ljus. På akterdäck möts du av en säker cockpit med hög reling och solid rostfritt räcke. Stora gasfjäderförsedda luckor täcker det rymliga motorrummet och stuvfacken i aktern. Genom en dörr i relingen når man badplattformen som även fungerar utmärkt när du ska lyfta upp dina hummerburar.
PLUFF har endast haft två noggranna ägare som tagit väl hand om henne. Nuvarnde ägare har uppdaterat henne med ett nytt komplett navigationssystem ifrån Raymarine med både radar och AIS och ny plotter. Elsystemet har blivit uppgraderat med en riktig isolations transformator och det finns både gångvärme och en dieselvärmare, hon klarar alla årstider på havet. Hon levererades med en imponerande specifikation som innehåller både akter- och bogpropeller, ett fint teakdäck och elektriskt ankarspel i aktern. För framdriften sitter den mycket kraftiga maskinen D9 från Volvo Penta, en riktig arbetsmaskin som tillsammans med rak axel ger en lång livslängd, låga servicekostnader och problemfritt ägande.
Detta är en båt som lämpar sig lika bra för famljens äventyr, som transportbåt eller det perfekta valet för höstens hummerfiske. En säker båt som erbjuder imponerande offshore egenskaper. Kontakta oss för att boka din tid för visning.
Fredrik Sundberg
Berthon Scandinavia
Tel: +46 70822 02 09
E-Mail: fredrik.sundberg@berthonscandinavia.se