Mäklarens kommentarer

Baltic 46 no.1, QUEEN ANNE. Den första båten ifrån det ikoniska varvet i Finland. En båt med en unik historia och som seglats med samma besättning i över 40år, men låt oss ta det från början…

I början av sjuttitalet lämnade fem unga män Nautor, för att starta sitt eget båtvarv. Grundarna hade en passion för båtar, ny teknologi och ett tydligt mål, att bygga – lättare, styvare och snabbare segelbåtar. Det ikoniska varvet Baltic Yachts har sedan dess sjösatt över 550 båtar och byggt ett starkt varumärke på den internationella scenen.

Den första modellen i varvets historia designades av C&C Design i Kanada. Interiörutformningen och stilen skapades av den egna designavdelningen och erbjöd bekvämt boende ombord, en ägarhytt akterut med dubbla kojer och högkvalitativ inedning. Båten är ljus och har fin ventilation, speciellt vid navigations och pentryområdet. Designen uppskattas särskilt under kappsegling, men har också generöst med utrymme för de som gillar cruising. Baltic 46 var en mycket avancerad båt för sin tid, med en nivå av teknologi som överträffade många av de serieproducerade segelbåtar som finns på dagens marknad. Båten tillverkades i sandwichkonstruktion, teakdäcket limmades och masten hade rod rigg som standard. Detta var bara några av detaljerna som inkorporerades i båten för att göra den lättare utan att kompromissa med styrka och därmed öka prestanda och komfort.

Den ursprungliga designen var fokuserad på att göra båten konkurrenskraftig inom havskappsegling, den skulle ha den mest effektiva utrustningen och bästa däckslayouten. Komfortbehovet var en central faktor under hela designprocessen, något som resulterade i en båt med rymlig sittbrunn och ett flushat däck.

Baltic 46 introducerades på Hamburg Boat Show 1974 och blev en succé, under följande två år levererades inte mindre än 43 båtar.

Denna första Baltic 46 har en speciell historia och det var den norske olympiska seglaren, Theodore Teddy Sommerschield, som undertecknade kontraktet. Båten döptes till DIVA och blev utlånad till Kanadas Admirals Cup-lag. Detta var guldåldern för det internationella seglingsevenemanget offshore, som tävlade under IOR, detta lockade 57 båtar från 19 länder till Cowes på Isle of Wight.

DIVA döptes om till QUEEN ANNE när Sverre Onsager köpte henne 1979, efter sin fru. Han fick ta över en yacht som det redan investerats mycket i, bla extra vinschar, 19 totalt och en omfattande segelgarderob. Vinscharna används än idag. Båten har varit i samma familj sedan dess och ägs nu av Sverres son Anders. Anders var bara 1 år när han först fick bekanta sig med båten och den har varit en naturlig del av familjen.

I samband med Baltic Yacht´s 50-årsjubileum tog Anders kontakt med varvet, han hade en idé om att genomföra en omfattande refit. Idén mottogs mycket positivt från varvet och arbetet påbörjades. Under 2022 och 2023 fick QUEEN ANNE en ordentlig genomgång och allt ombord inspekterades, bla byttes den gamla Perkins motorn ut till en modern Yanmar, skrov och däck målades med Awlgrip lack och fördäcket fick en custom lucka. Roder togs bort och nya lager monterades, samtliga vinschar blev renoverade och en komplett navigationsutrustning från B&G installerades. För bilder och hela historien besök https://www.balticyachts.fi/yachts/baltic-46-queen-anne/.

QUEEN ANNE är i utmärkt skick och tack vare en duktig ägare och en omfattande refit är hon redo för nya äventyr, en båt som kommer stå sig väl för kommande generationer.

Key Facts

  • Första byggda Baltic Yacht.
  • Renovering vid Baltic Yachts 2022-2023 inkluderade:
  1. Ny Yanmar-motor.
  2. Skrov och däck målade med Awlgrip.
  3. Custom däckslucka från Baltic Yachts.
  4. Ny bottenfärg.
  5. Ny navigationsutrustning från B&G.
  6. Renoverat teakdäck.
  7. Inspektion av köl och rigg.
  8. Nya navigationsljus från Lupolight.
  9. Nytt rullsystem från Reckman.
  • Konventionell mast, svart anodiserad.
  • 8 kojplatser i 2 hytter + salong.
  • Elektrisk ankarspel i fören.
  • Radar och AIS.
  • Teak på däck och i sittbrunn -2007.
  • Löpande rigg -2015.
  • Värmare.

Ägarens kommentarer

Under somrarna seglade vi ombord på Queen Anne i fem eller sex veckor, vilket lämnade oss med otroliga minnen. Med båten baserad främst i Oslo växte jag upp med QUEEN ANNE. När jag var 15 år hanterade jag 46-fotaren själv och när jag var 22 körde jag charter som skeppare.

Inte långt därefter kom jag överens med min far om att köpa Queen Anne, en överenskommelse som jag finansierade genom att genomföra veckovisa charterresor till Skagen i Danmark och längs den svenska kusten under ledigheter från Copenhagen Business School. Det här var särskilt populärt bland yngre grupper, och det var främst tjejer som seglade med mig.

Förutom uthyrning och cruising har jag varit skeppare på Queen Anne i flera race och regattor, inklusive det tuffa Shetlandsracet 2004, där besättningen bestod av 12 medlemmar från Sjökrigsskolan.

Nu njuter nästa generation av det Queen Anne kan erbjuda. Jag träffade min fru 2009 – hon var en del av en grupp tjejer som seglade med mig på båten – och idag har vi två barn, Anton, 9 år, och Thilda, 11 år. Precis som jag har de växt upp med båten, har ett genuint intresse för henne och säger att de älskar henne mycket!


Information
  1. Tillverkare: Baltic Yachts
  2. Båtmodell: Baltic 46
  3. Båtnamn: QUEEN ANNE
  4. Designer: C&C Yachts Design Group
  5. Tillverkad: 1974
  6. Längd: 46'3" / 14.09m
  7. LWL: 38'3" / 11.67m
  8. Bredd: 13'8" / 4.17m
  9. Min djup / Max djup: 7'6" / 2.29m
  10. Deplacement: 12,120kg / 26,720lb
  11. Kojer: 8 kojplatser i 2 kabiner / 1 toalett(er)
  12. Motor: 1 Yanmar 4JH45-M (45hp) Diesel
  13. Plats: Oslo, Norway
  14. Pris: NOK1,950,000, VAT paid in Norway
Kontaktuppgifter
fredrik-sundberg-2020, Berthon Brokerage

Fredrik Sundberg
Berthon Scandinavia
Tel: +46 70822 02 09
E-Mail: fredrik.sundberg@berthonscandinavia.se



Top

Search BerthonScandinavia.se