Mäklarens kommentarer

Bavaria Yachtbau i Tyskland (Bavaria Yachts) är ett av de mest kända båtföretagen i världen, som bygger både motor- och segelyachter. De startade i slutet av 70-talet och var redan välkända för storskalig serieproduktion av yachter.

Bavaria 46 SVEA är av modellen designad av det välkända yachtdesignföretaget J&J Design, som har designat över 350 yachtmodeller för ett 60-tal olika båtbyggare i 28 länder. J&J Design kombinerar framgångsrikt maximal volym, där det behövs som mest ombord, med skrovlinjer som ger stabilitet och seglingsprestanda.

Modellen byggdes från 2005 till 2009 och under denna tid blev båtbyggarna på Bavaria mycket inspirerade och imponerade av båtarna som byggdes på de svenska Orustvarven. Träinredningen blev därför mycket välbyggd och design och utförande ger ett harmoniskt och marint intryck. Skrovets linjer tillsammans med de karaktäristiska ovala och rektangulära ljusventilerna i skrovsidor och sargar ger samma harmoniska intryck som interiören.

Till skillnad från standardbåtarna har Bavaria 46 SVEA blyköl (djup 2,05m) som ger ökad stabilitet. Det medför också bättre seglingsprestanda, vilket har visat sig under de kappseglingar som ägaren har seglat i Grekland, bland annat totalvinnare tre år i rad i South Union Rally.

SVEA är lätt att hantera med rullstorsegel och rullgenua. Bogpropeller ger säkra hamnmanövrar.

Bavaria 46 SVEA har, förutom en salong med pentry och navigationsområde, fyra dubbelhytter och två toaletter med dusch.

SVEA ägdes under de första sex åren av ett grekiskt charterbolag. Nuvarande ägare seglade båten några gånger under denna tid, tyckte mycket om båten och köpte därför båten 2011. Ägaren uppgraderade båten på många punkter, efter övertagandet och har sedan dess seglat i den grekiska skärgården under sommartid. SVEA är därför relativt lite använd och följaktligen är inredning och textilier i mycket gott skick.

En grundstötningsskada 2013 ledde till ett försäkringsärende och reparation genomfördes i slutet av samma år.

När båten inte har seglats har den förvarats på land vid Aktio Marina, Preveza. Det är ett vanligt sätt att förvara båtar på land med riggen uppe, eftersom många ägare kommer från olika länder i Europa och vill segla sin båt i den grekiska skärgården under kortare eller längre tid.

Kontraktet för båtplats på land vid Aktio Marina kan övertas av en ny ägare. Personalen på marinan är mycket professionell och ’service-minded’.

Key Facts

  • Baserad i Grekland och platsen på land i marinan kan övertas av en ny ägare.
  • Båten är väldigt lite använd. Mahognyinredning och textilier i mycket gott skick.
  • 4 hytter och 2 toaletter.
  • Utrustad med blyköl (djup 2,05m) för extra bra seglingsegenskaper.
  • Nytt rullstorsegel och genua från Boding (cirka 2016).
  • Ny gennaker från Boding (2016).
  • Bogpropeller (2013).
  • Roderlager, Jefa (bytt 2016).
  • Behandlad med Copper coat bottenfärg (2016).
  • Nya batterier (2022).
  • Värmare, Eberspächer (2013).
  • Jolle, Highfield Alu Rib 260 (2016) inkl. utombordsmotor och utombordsmotorlyft på pushpit.

Information
  1. Tillverkare: Bavaria Yachts
  2. Båtmodell: Bavaria 46
  3. Båtnamn: SVEA
  4. Designer: J&J Design
  5. Tillverkad: 2005
  6. Längd: 45’11” / 13.99m
  7. Bredd: 14’3” / 4.35m
  8. Min djup / Max djup: 6’9” / 2.05m
  9. Deplacement: 11,000kg / 24,251lb
  10. Kojer: 8 kojplatser i 4 kabiner / 2 toalett(er)
  11. Motor: 1 Volvo Penta D2-55 (55hp) Diesel
  12. Plats: Preveza, Greece
  13. Pris: €100,000, VAT paid in EU
Kontaktuppgifter
bosse-2020-bw, Berthon Brokerage

Bo Lennström
Berthon Scandinavia
Tel: +46 70 169 23 98
E-Mail: bo.lennstrom@berthonscandinavia.se



Top

Search BerthonScandinavia.se